*

karirosenlof

Voiko Suomi ja suomalaiset selviytyä velkahelvetistään?

  • Voiko Suomi ja suomalaiset selviytyä velkahelvetistään?

Hyvin yksinkertaiseen kysymykseen jälleen hyvin helppo vastaus.  Eivät voi.  Suomen valtiolla, kunnilla, kotitalouksilla ja yrityksillä on yhteensä velkaa jo noin 300 miljardia euroa. Tästä valtion osuus on noin 100 miljardia. Lisäksi olemme antaneet erilaisia velkatakauksia kymmeniä miljardeja euroja, jotka lankeavat maksettavaksemme. 

Miksi siis emme tähän pysty, vaikka säästäisimme, verottaisimme, leikkaisimme ja jopa ruoskisimme itsemme hengilta? Summa on yksinkertaisesti liian suuri tämän kokoisen kansan maksettavaksi. Kun todellista rahasummaa konkretisoi hieman, niin ymmärrys asiasta lisääntyy huomattavasti. Katso oheinen kuva, kuinka suuri summa todellisuudessa on miljardi dollareina. Saman kuvan voit ajatella euroina.

 

Miljardi  on tuhat miljoonaa eli 1 000 000 000.  Miljardi sekuntia on  11 574 vuorokautta eli  noin 31,5 vuotta. Jos maksat miljardin verran velkaa euron sekunnissa, niin tällä vauhdilla on miljardi maksettu 31,5 vuoden kuluttua olettaen, ettei korkoa tarvitse maksaa. Tämä kertaa sata (100) miljardia on pelkkä valtion laina. Huomioitavaa  lisäksi on  juokseva lainan korko, joka kasvaa luottoluokituksemme pudotessa.

Pyydän lukijaa katsomaan  aluksi  hyvän  muutaman minuutin videon siitä, kuinka suuri summa on miljardi. http://vivas.fi/tama-video-auttaa-sinua-hahmottamaan-kuinka-paljon-rahaa-miljardi-dollaria-todella-on/    Kuvitetussa muodossa löydät  linkin takaa hahmoitusta lisää miljardista konkreettisesti. http://www.fortunewatch.com/how-much-is-a-trillion-dollars/

Annan muutaman havainnollistavan käytännön esimerkin kuinka suurista summista me todellisuudessa puhumme, niin jokainen voi punnita tykönään kuinka suurella todennäköisyydellä voimme selvitä veloistamme. Otamme seuraavassa käsittelyyn vain valtion lainamme, joka on noin 100 miljardia.

Suomen kaikkien metsien yhteenlaskettu arvo laskentatavasta (kantohinta - hankintahinta) riippuen on noin 35 – 45 miljardia euroa – vaikka kaikki Suomen metsissä olevat puut kaadettaisiin ja myytäisiin, niin se ei riittäisi kattamaan edes valtion lainaamme, vaan joutuisimme myymään ne moneen kertaan.

100 miljardia on yhtä paljon kuin 20 000 kappaletta 5 miljoonan euron Loton jättipotteja - näitä 5 miljoonan jättipotteja voitaisiin jakaa 400 henkilölle joka viikko vuoden ajan.

100 miljardin setelinipun korkeus 100 euron seteleillä on 110 km (100 kpl 100 euron seteleitä eli 10 000 eur. on paksuudeltaan 1,1 cm).

Puoli miljoonaa suomalaista perhettä saisi tuolla summalla 200 000 euron arvoisen asunnon tai kesämökin.

Jokainen suomalainen kotitalous saisi 100 miljardilla noin 40 000 euron arvoisen auton.

http://seppohautaaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147859-paljonko-on-100-miljardia-%E2%82%ACuroa-kaytannon-esimerkeilla-tarkasteltuna

 

Työllisiä oli vuoden 2014 syyskuussa 2 447 000 joidenka pitäisi tämä kaikki velka maksaa korkoineen ja tietenkin muukin normaali arkinen elämä. Lisäksi tästä työllisten määrästä on huomattava  osuus työssä valtiolla tai kunnilla ja sekaan mahtuu myös paljon tempputyöllistettyjä tilastojen kaunistajia.  Huomioikaamme jälleen, että yksi miljardi on tuhat miljoonaa. Aika epätoivoiselta kuulostaa.

Suomen kansalaisista  köyhyysrajan alapuolella on 13,7 prosenttia kaikista kotitalouksista. Perinnän piirissä on kansalaisiamme  satoja tuhansia ja työttömiä tulee liukuhihnalta. Tilanne on jo niin vakava, että Ansiosidonnaisten työttömyyskorvauksen maksamisesta vastaava Työttömyysvakuutusrahasto (TVR) joutuu ottamaan lainaa selviytyäkseen tehtävistään  600 miljoonaa euroa.

Auttaako eläkeratkaisut, valtion omaisuuden myynti, sotesuunnitelmat, pidennetyt työurat, veronkiristykset, palkanalennukset ja muut poliitikkojemme tarjoamat lääkket tilanteeseen, jossa me olemme, jää mielenkiinnolla nähtäväksi  tässä täysin mahdottomassa yhtälössä. Näitähän meille tarjoillaan.  Olisiko todellakin muuttaa jo maamme suuntaa  ja antaa valta asioidemme hoitamisesta osaavampiin käsiin. Osaavammat kädet olemme me Suomen kansalaiset eikä rahan valta, joka ajaa meitä syvemmälle tähän velkahelvettiin päivä päivältä.  Sen orja olet jolle velkaa olet.

 

Cheers

 

Kari R

 

---------------------------------------------------------

 Muista jakaa tietoa tästä kirjoituksesta, mikäli pidit siitä. Valtamediat eivät mielellään asioista välttämättä kerro. Muutos lähtee teistä. Luodaksemme paremman tulevaisuuden meille kaikille, tarvitsemme tekoja. Niissä jokainen meistä on tärkeä. Ilman tietoa ja ymmärrystä on meidän turha odottaa muutosta.

 

Suosittelen lämpimästi lukemaan myös muita mielenkiintoisia blogini kirjoituksia kuten:

 

 Hyvää ”itsenäisyyspäivää” Suomalaiset

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181776-hyvaa-%E2%80%9Ditsen...

Laillisesti ryöstetyt Osa II - Syyttömänä valtion hirsipuussa

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181634-laillisesti-ryostety...

Profetia Suomen kansalle

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181058-profetia-suomen-kans...

Korruptiotako Suomessa?

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180798-nyt-meni-hermot-kirj...

Laillisesti ryöstetyt

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180621-laillisesti-ryostetyt

Suomalaiset -maailman nopein kansa.

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180138-suomalaiset-maailman...

Unelma paremmasta maasta

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/179751-unelma-paremmasta-ma...

Suomalainen. Oletko valmis tulevaan elintasoromahdukseesi?

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/179087-suomalainen-oletko-v...

Suomi olisi edelleen maailman rikkaimpia maita jos,    

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178257-suomi-olisi-edelleen...

Suomalainen - tiesitkö, että sinut on ryöstetty?

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178374-suomalainen-tiesitko...

Energiaomavarainen Suomi

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/176825-energiaomavarainen-s...

 

Kirjoitukseni ovat tavoittaneet huikeat  yli 187 000 sivukatselua kuukaudessa suositustenne vuoksi. Syvä kiitos tästä! 

Lisää kirjoituksiani löydät profiilini takaa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

23Suosittele

23 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (114 kommenttia)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos kirjoituksestasi Kari!

Kysyit:
"Voiko Suomi ja suomalaiset selviytyä velkahelvetistään?"

Vastaan:

Kyllä voi.

Suomi voidaan pelastaa palauttamalla käyttöön oma itsenäinen raha- ja talouspolitiikka eli oma raha ja oma keskuspankki.

Omalla keskuspankilla voidaan hoitaa rahoitus ilman ulkomaanvelkaa.
Velallisille tehdään ohjelma velvoitteista selviämiseen.

Valtiollisella tasolla Jyrki ja Jutta saavat (Risto Rytin tavoin) vastata henkilökohtaisista euron pelastusoperaatioista ja ulkomaanvelasta, sillä he ovat saaneet 1990-luvun alkupuolen valtiopetoksellisesta toiminnasta sähköpostia.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Tässä osoitteessa on tekstiä, jota olen lähettänyt vuosien varrella Valtiovarainministeriöön:

http://www.promerit.net/2014/10/sahkopostia-valtio...

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Jorma.

Tuo oman rahan ja päätäntävallan käyttöön otto tuntuu todella ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Kaikki muu on jo ymmärtääkseni kokeiltu ja seinään on menty ja pahasti.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos kiittämisestä Kari!

Oman rahan ja keskuspankin käyttöönotto on luonnollista siksikin, että Suomen markasta luopuminen oli valtiopetos.

Valtiopetoksen valmistelu tehtiin EU-ministeriryhmän kokouksessa 20.12.1993.
Salaiseen EMU-varaumakokoukseen osallistunut ministeri Toimi Kankaanniemi on tunnustanut.
Nimittäin Kankaaniemi vastasi allekirjoittaneelle:

"Jorma Jaakkola, en kiistä mitään, mitä olet tutkimuksissasi saanut selville."

Ks. http://kalevikannus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11543...

Vielä:
Tuolloin (29.8.2012) en vielä tiennyt valtiopetoksen tunnusmerkistöä.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Tässä on koko homman avain, todisteet valtiopetoksesta:
http://jormajaakkola.fi/EMU-petos

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Onhan Jaakkola tehnyt rikosilmoituksen?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Nuo tämänhetkiset velat maksetaan suurin piirtein kaikki takaisin. Suomi ei ole jättänyt yhtään lyhennyserää väliin valtionlainoistaan. Siksi Suomella onkin hyvä maine lainan maksajana.

Eri asia on sitten, että velattomuuteen ei tietysti edes pyritäkään, vaan entisten maksaminen tapahtuu uudella lainanotolla. Se on pelin henki.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Juha.

Niin tekee, mutta ottaa toisesta päästä lisää pikavippeja, kuten kansalaisetkin. Meillä rupeaa olemaan kohta rahkeet loppu maksaa ulkomaisille pankkiireille enää noita korkojakaan. Ei kai valtio huvikseen myy maita ja mantuja lainanlyhennys tarkoituksella.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eurolainojen korko on Suomelle pysytellyt hyvin alhaisena eli siinä mielessä niitä ei kannata verrata pikavippeihin. Euromaa Suomella ei niihin myöskään liity valuuttariskiä, mikä on itsenäisen valuutan omaavien maiden merkittävä händikäppi lainamarkkinoilla. Lainaaa suorastaan tuputetaan Suomelle. Kaikki valtion liikkeelle laskemat velkakirjat myydään markkinoilla saman tien.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #8

Kiitos kommentista Juha. Osimoilleen noin juuri tällä hetkellä, jotta saadaan pumpattua maahan vielä ulkomaista velkaa ja pidettyä äänestäjät tyytyväisenä. On hyvä muistaa, että annamme vastineeksi tästä kaikesta koko kansallisen omaisuutemme.

Hyvää analyysiä taloussanomien puolelta aiheesta. Korkojen nousu paljastaa: olemme velkaloukussa http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2013/09/01/k...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #10

Täsmennetään muillekin, että kyse on siis siitä hypoteettisesta tilanteesta, että korot nousevat. Suomen nauttima korkotaso on edelleen Euroopan alhaisimpia.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #14

Tässähän se onkin pyramidihuijauksen villakoiran ydin. Jokaisen on pystyttävä myymään lainaamansa rahan vastineeksi jotain voitolla (väh. koron verran), jotta pystyy maksamaan lainojaan, ja sehän taas tarkoittaa, että jonkun toisen on otettava lisää lainaa. Olemme siis jatkuvan velankasvun kierteessä.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #14

Niin Juha, mutta kuinka kauan? Kirstu on tyhjä, työttömyys lisääntyy, ihmiset velkalukussa, leipäjonot kasvaa ja kauppa ei käy.

Meinaatko, että kovinkin kauan sitkutellaan taloudella, joka lähentelee pikku hiljaa Kreikan tasoa?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #8

Juha Kuikka on sitä mieltä, että velkaa kannattaa ottaa lisää ja lisää...

Eurolainojen alhainen korko on syötti, joka vie syvälle.

Ulkomaan rahaa alettiin tyrkyttää jo 1980-luvulla, tuhoisin seurauksin.
Sama meno jatkuu.

Kunnat saavat rahaa Kuntarahoitukselta.
Kuntarahoituskaan ei ole kotimaista lainaa. Veronmaksaja maksaa.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #11

Kiitos kommentista Jorma.

Tämä tosiaan ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että välillinen verotusoikeus siirtyy ulkomaalaisille pankkiireille, jos sama meno jatkuu.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #12

Näinhän tilanne jo on, eli verotusoikeus on siirretty pankeille. Kun sitten korot karkaavat maasta muille maille, niin sehän tarkoittaa, että on otettava lisää lainaa, jotta voidaan maksaa vanhat velat+korot.

Pikkuhiljaa kaikki "omistamamme" realisoidaan velkojen maksamiseksi, eikä sekään irrota meitä velkavankeudesta. Vientiteollisuutta huudetaan apuun, koska silloinhan nuo ostavat tahot "lainaavat rahaa" auttaakseen meitä lainojen maksuissa.

Elämä on laiffii....

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #11

En kannata velan oton lisäämistä, vaan vähentämistä. Sen lisäksi näytän olevan tässäkin blogistanissa yksi harvoja, jotka ymmärtävät, että se tarkoittaa myös selkeitä rakenneuudistuksia ja etuuksien leikkauksia aikuisen oikeesti.

Totesin vain yleisellä tasolla, että valtion velkoja ei kannata rinnastaa kotitalouksien velkoihin eikä valtion velkaa kokonaisuudessaan juuri mikään valtio koskaan suunnittele pois maksavansa. Kansantaloudessa katsotaan olevan tietty optimaalinen velkaantuneisuusaste, vähän samoin kuin pörssiyhtiöilläkin. Niidenkin kohdalla nyrkkisääntönä pidetään, että vierasta pääomaa kannattaa olla noin 40 - 50% taseesta.

Käyttäjän JaakkoImpola kuva
Jaakko Impola Vastaus kommenttiin #16

Oleellisinta olisi oma päätäntävalta omista asioista. Ilman omaa rahaa olemme väistämättä velkaorjia.

http://jaakkoimpola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/18185...

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #28

Kiitos kommentista ja linkistä Jaakko.

Suosittelen muillekkin lukemaan Jaakon tekstin.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari Vastaus kommenttiin #16

Mitäpä Kuikka tuumii siihen, että Suomen valtio on unionijäsenyytensä aikana maksanut velkojensa (ottanut uutta velkaa maksamiseen) ohella 74 MILJARDIA euroa korkoa yksityispankeille ja sijoittajille?

Rahaa sijoittamalla voi nykyään melko riskittömästi rikastua veronmaksajien takaamana, kun työtä tekemällä jatkaa vain köyhtymistään. Yleensä koko kansantalouden pohja putoaa työmotivaation tappamisen mukana.

Finanssi-illuusio jatkuu rahaa printtaamalla tämän jälkeen jonkin aikaa, kunnes romahtaa ainakin hetkeksi realiteettien rajamaille. Jos edes öljyn hinnan manipulointi alle tuotantokustannusten ei auta, niin aika lähellä kuilun reunaa pyöritään.

Sotaosakkeet sen sijaan ovat nousussa. Tuntuuko turvalliselta?

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #31

Kiitos painavasanaisesta kommentistasi Timo.

Otit esiin tärkeän pointin, nimittäin tuon dumpatun öljyn hinnan. Sekään ei kovin nosta tilannettamme, vaikka on yksi todella tärkeä tekijä.

Mitä turvallisuuteen tulee, niin ei todella turvalliselta tunnu. Meillä kun on sekaisin ulkopolitiikka, sisäpolitiikka, talouspolitiikka ja turvallisuuspolitiikka. Kaikenhan olemme upeasti ulkoistaneet hyvällä menestyksellä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #31

"Mitäpä Kuikka tuumii siihen,"

Kuten näemme Kuikka ei tuumi mitään, koska ostetulta trollilta loppuvat argumentit, silloin kun asioista aletaan puhumaan niiden oikeilla nimillä!

Vaalit ovat edessä ja voimme olla varmoja että näitä ostettuja trolleja tulee palstalle roppakaupalla sotkemaan keskusteluja ja vahvistamaan tunnustuksellisesti maamme poliitikkojen tekemiä virheitä!

Petteri Sahinjoki Vastaus kommenttiin #11

"Ulkomaan rahaa alettiin tyrkyttää jo 1980-luvulla"

Sitäkö se silloinen rahamarkkinoiden "vapautus" oikeasti tarkoittikin ?

Eli sallittiin velkaantuminen ulkomaille ?

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #33

USA:ssa kehitettiin SWAP'it eli johdannaiset eli virtuaaliraha vuonna 1983.

Valtiohallinnon asiakirjoista löytyy 1990-luvun alussa SWAP-luotot, joita Suomen valtio lainasi.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ex-kansanedustaja Rosa Meriläinen kirjoittaa tänään Hesarissa:

"Sokea perintä tuhoaa ihmisiä"

Eilinen puheenaihe:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/254289-lu...

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Suomen kokonaisvelka on maailman tilastossa Maailman Pankin mukaan bruttokansantuotteeseen suhteutettuna 11:nnellä sijalla.

"11. Finland: 244.8%

External debt (as % of GDP): 244.8%

Gross external debt: $478.84 billion
2011 GDP (est.): $195.6 billion

External debt per capita: $90,984"

Updated 13 March 2012

Lähteen osoite Suurkirkon kuvan kera:
http://www.cnbc.com/id/30308959/?slide=11

Lisätietoa
http://www.cnbc.com/id/30308959

Petteri Sahinjoki

Veloista on mahdollista päästä vain irtaantumalla väkisin velkaannuttavasta yksityisluonteisesta EKP:n rahajärjestelmästä (eurojärjestelmämme ei ole osa yhteiskuntaamme; se on näköjään yksityinen kansainvälinen rikoshanke).

EKP:n internet sivuilla

https://www.ecb.europa.eu/ecb/orga/independence/ht...

sanotaan :

"EKP tai kansallinen keskuspankki taikka EKP:n tai kansallisen keskuspankin päätöksentekoelimen jäsen ei pyydä eikä ota ohjeita unionin toimielimiltä, elimiltä tai laitoksilta, jäsenvaltioiden hallituksilta eikä miltään muultakaan taholta." ja " Eurojärjestelmä ei saa myöntää lainoja unionin toimielimille, elimille tai laitoksille eikä kansallisille julkisyhteisöille. Tämä suojaa eurojärjestelmää julkisten tahojen vaikutusyrityksiltä."

Tuo tarkoittaa sitä että, valtiovallallamme ei ole enää minkäänlaista hallintaa käyttämäänsä rahaan. Valtiomme ei voi itse luoda rahaa, se ei voi devalvoida tai revalvoida, koska kierrossa olevan rahamäärän hallinta on yksityistetty EKP:lle ja sen jäsenpankeille

On siis sanouduttava irti nykyisestä ympäririkollisesta EKP:n raha- ja pankkijärjestelmästä ja rahanluomisen oikeus palautettava kansalle (ja sen valitsemille edustajille).

Jos saamme oman rahan, joka ei perustu korolliseen velkaan, saavutamme hyvin nopeasti täystyöllisyyden ja kansanterveys paranee ja vauraus kasvaa. Maa voi jälleen toimia oman työn perustalla eikä enää
velaksi. On luotava RAHAA, ei korollista velkaa.

Tässä jotain pähkäilinkin jo ...

http://turuka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/181948-duun...

On vaikeaa ymmärtää, miksi päättäjämme ovat ottaneet Suomessa käyttöön tällaisen rahajärjestelmän, joka tuhoaa yhteiskuntamme automaattisesti. Jo lähtökohtaisesti tuhoudumme, eikä sitä voi mitenkään estää (paitsi sanoutumalla irti koko rahajärjestelmästä). Jos tuho on siis nähtävissä jo etukäteen, miksi meillä on tuollainen raha- ja pankkijärjestelmä? Miksi maksuvälineemme on vieraitten valmistama ja kauppaama kauppatavara? Miksi pankkien sallitaan lainata meille meidän omaa maksuvälinettämme — miksi emme luo välinettä itse? Ei yhteiskunta voi pyöriä yhä pahenevan velkakierteen turvin - eli vierailta tyhjästä luotua rahaa lainaamalla. Se on hölmöläisen hommaa.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Eräässä asiakirjassa Mauno Koivisto kertoo jo 1970-luvulla halunneensa, että Suomen valtio esiintyisi kansainvälisillä lainamarkkinoilla ja laskisi liikkeelle oblikaatioita.

Tämäkö on se vinkki, jonka perusteella Sirkka Hämäläinen kirjoitti kirjaan
"Pitkä linja
Mauno Koivisto
Valtiomies ja vaikuttaja",
Kirjayhtymä 1993, sitaatti sivulta 158:

"Koiviston talouspoliittisessa ajattelussa – ja erityisesti sen kansainvälisessä ja rakennepoliittisessa ulottuvuudessa – olivat jo 1970-luvulla sisällä kaikki ne piirteet, joille itse asiassa EY-integraatio ja Maastrichtin sopimus rahaunionin osalta pitkälti rakentuvat. Näin ei ole ollut mitenkään hämmästyttävää, että hän on nyttemmin suhtautunut positiivisesti EY-jäsenyyteen ja ymmärtänyt siihen liittyvät ehdot.”

Ks.
http://jormajaakkola.fi/Koiviston%20CV

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Vielä:

Pääministeri Esko Aho kirjoitti oman osuutensa ”Presidentti hallitus” kirjaan

”Pitkä linja
Mauno Koivisto
Valtiomies ja vaikuttaja,”
Kirjayhtymä 1993”.

Sitaatti sivuilta 89-90:

”Presidentti Koiviston kiistattomaksi ansioksi jää, että hänen toimikausiensa aikana suomalaisessa valtiollisessa järjestelmässä palauduttiin lähemmäksi parlamentaarisen vallankäytön ja presidentinvallan aitoa tasapainoa. Samalla on käynnistynyt uudistusten sarja, joka mahdollistaa parlamentarismin vahvistamisen sekä suomalaisen valtiollisen järjestelmän keskeisten periaatteiden toteuttamisen mahdollisten integraatioratkaisujen jälkeenkin.

Mauno Koiviston määrätietoisen otteen ansiosta Suomen valtiollinen järjestelmä on hyvin valmistautunut kohtaamaan myös edessä olevat kansalliset ja kansainväliset haasteet.”

.

Kommentti:

Eduskunnalle 16.3.1992 pitämänsä puheen ja varsinkin tekstin ”Suomi jäsenyyttä hakiessaan hyväksyi Maastrichtin sopimuksen samoin kuin EY:n "acquis'n" ja "finalite politique'n" pääministeri Aho kertoo jo vuonna 1993 Mauno Koiviston ansioksi.

Siis Suomi on aivan erinomaisesti - Mauno Koiviston ansiosta - jo 21 vuotta sitten valmistautunut kohtaamaan nykyiset kansalliset ja kansainväliset haasteet!

Valtiopetos on rikos, joka ei vanhene.

Petteri Sahinjoki

Seuraavan linkin takaa minulle aukesi vihdoinkin tämän Maastrichtin ja muiden vastaavien sopimusten ydinasia, eli se että :

"Julkisen talouden keskuspankkirahoitus kiellettiin...".
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/eutoimintaympa...

Tuollainen lause tarkoittaa valtion pakottamista täydellisesti ulkomaanvelkaan ja vientiin rahoituskuluissaan. Noiden sopimusten ydinasia on se, että valtio ei voi luoda enää rahaa omassa keskuspankissaan ja käyttää sitä. On pakko ottaa ulkomaanvelkaa. Siksi euro.

Suoraan sanottuna - meidät laitettiin ulkomaisten yksityispankkiirien orjiksi.

Onneksi Jorma olet kirjannut ylös nämä meidän paikalliset orjakauppiaat ja heidän tekonsa. Nykynuoriso on jopa meidän omasta lähihistoriastamme aikalailla pihalla. Aika ja media haluaisivat kovasti kullata muistot.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #30

Kiitos Petteri!

Lisää ennen julkaisematonta Suomen salatun lähihistorian tietoa on lähiaikoina tulossa.

Hyvät lukijat, odotellessanne voitte sulatella seuraavaa asiaa:

Lokakuussa 1992 ryöstettiin ovelalla tavalla Suomen Pankin päätösvalta päättää markan ulkoisesta kurssista. Tätä varten aiheutettiin tarkoituksella lama ja pankkikriisi. Devalvaatiota pitkitettiin, jotta rahalaki saatiin valmisteltua ja lopulta menemään läpi niin, ettei yksikään kansanedustaja ymmärtänyt hölkäsen pöläystä.

Arkkitehtinä oli presidentti Koivisto (omien muistelmiensa mukaan), joka etukäteen ohjeisti oikeuskansleria, jotta tämä ei puutu laittomuuteen.

Kysymys oli Suomen Pankin toimivallan merkittävästä muutoksesta eli toimivallan muutos olisi vaatinut vaikeutetulla tavalla säädetyn perustuslain (Hallitusmuodon 73 §:n) muutoksen.

Pysykääpä kanavalla!

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Tuo olisi muuten hyvä kohdistaa vain Koivistoon kuten kovasti yrität,mutta todellisuudessa kuitenkin rahoitusalalla tämä oli/on edelleen valtavirtaa. Valtion ei nähdä hyväksi hallita rahaa vaan markkinoiden.

Tätä voi käydä kysymässä useammaltakin..Esim. Maliselta joka on liberan edustaja.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #44

Koiviston ensimmäiset salaiset asiakirjat julkistetaan ensi vuonna.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #67

Ei se muuta sitä mitä juuri kirjoitin.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Vastaus kommenttiin 22 . "On vaikea ymmärtää,miksi päättäjämme ovat ottaneet Suomessa käyttöön tällaisen rahajärjestelmän"

Onko tuo nyt lopulta niin vaikeaa ? Heitä huijattiin,tai he tietoisesti myyvät maan.
Yrityksethän toimivat monesti niin,että ostavat,tai ajavat kilpailijan ahdinkoon,jolloin se tekee konkurssin.
Jotkut Saksassa ovat houkutelleet Suomen velkakierteeseen ja tehtyämme "konkurssin" maamme otetaan haltuun ( liittovaltioksi) ollaan siis ikäänkuin vuokralla. Itsellämme ei ole enää mitään sanomista asioidemme hoidosta !

Petteri Sahinjoki

Nykyään pankeilla EI ole edes rahaa, eivätkä ne koskaan anna lainaksi mitään omaansa. Ne vain laskevat asiakkaiden allekirjoittamat velkakirjat varallisuudekseen ja muuttavat ne luotoiksi (siis rahaksi) asiakkaiden tileille vastikkeeksi. Näin toimiessaan pankit (ja rahoituslaitokset) luovat aivan uutta rahaa tyhjästä, pelkkänä kirjanpitotoimena. Rahan luomisen vastikkeena on vain velkakirja, lupaus maksaa takaisin.

Velkakirjat ovat itse asiassa shekkejä luottojen koko määrille. Asiakkaat siis itse rahoittavat omat lainansa. He antavat lainaa pankeille (velkakirjat ovat pankeille varallisuutta, joka voidaan muuttaa rahaksi tai myydä sijoituspankille ja jolla voidaan ostaa valtion velkakirjoja). He siis itse asiassa antavat pankeille sen varallisuuden, jonka pankki sitten lainaa heille takaisin korkoa vastaan. Pankki vain muuntaa velkakirjan rahaksi lainaamatta mitään omaansa.

Pankit kuitenkin pitävät asiakkaiden niille velkakirjojen muodossa antamaa varallisuutta omanaan, varastavat siis. Tämä on mahdollista asiakkaiden tietämättömyyden ja sinisilmäisyyden tähden. Velkakirjat saatuaan pankit teeskentelevät lainaavansa asiakkaille omaa rahaansa, vaikka ne vain muuntavat asiakkaiden velkakirjojen muodossa pankkiin tuoman varallisuuden rahan muotoon. Ne vaativat – perusteetta – ”velat” takaisin maksettaviksi ja perivät ”lainoilleen” jopa korkoa! Kuitenkin koko varallisuus on koko ajan asiakkaan.

Pankki varastaa sen itselleen ja perii vielä korkoa! Vaatiessaan asiakkaalta allekirjoitetun velkakirjan (takaisinmaksulupauksen ja ehtoihin suostumisen) se itse asiassa vaatii asiakasta allekirjoituksellaan hyväksymään tämän varkauden.

Lopputulos on se, että asiakkaan pankkiin tuoma varallisuus jää oikeudetta pankille, ja pankeille jäävät myös asiakkaalta oikeudetta perityt korot. Asiakas tulee ryöstetyksi.

Pankit eivät ole lainanneet mitään omaansa! Kenenkään ei tarvitsisi maksaa lyhennyksiä ja korkoja.

Velkakirjoissa kuitenkin luvataan maksaa velat takaisin korkoineen. Velkakirjat on siis saatava oikeudessa mitätöityä, ja tämä onnistuu sillä perusteella, etteivät pankit todellisuudessa ole lainanneet mitään omaansa eikä velkasuhdetta niin ollen ole voinut muodostua. Pankit eivät kykenekään esittämään oikeudelle esimerkiksi seuraavia asiakirjoja:

1) Alkuperäinen lainasopimus, jossa molempien osapuolten allekirjoitukset. Molempien osapuolten allekirjoittamaa sopimusta ei ole olemassa, koska pankki ei sellaista allekirjoita, ettei joutuisi vastuuseen sitoumuksesta myöntää laina lainaamatta kuitenkaan mitään todellista ja omaansa. Asiakas on pannut likoon velkakirjansa ja omaisuutensa, pankki ei mitään, ja sellainen sopimus on pätemätön. Pankki myös vain muuttaa velkakirjan rahan muotoon lainaamatta mitään omaansa, ja tällaisenakin sopimukselta putoaa laillinen pohja;

2) Kopio pankin tilikirjoista, joka osoittaa, että pankki on lainannut jotain omaansa. Tällaista kopiota pankki ei esitä, koska pankki ei ole lainannut omaa rahaansa;

3) Vahvistus velasta (valaehtoinen todistus tai allekirjoitettu toimitustodistus). Tällaista vahvistusta pankki ei anna, koska se ei ole lainannut mitään omaansa.

Pankit eivät siis voi näyttää toteen lainoja. Ne eivät ole lainanneet mitään. Siksi ei voi olla ”velkoja”. Oikeudessa velkakirjat saadaan mitätöityä.

Kun asiakas on valtio, sen takana ovat veronmaksajat. Valtionvelat voidaan yllä kuvatulla tavalla myös riitauttaa ja velkakirjat saada oikeudessa mitätöityä. Silloin pankeille jo maksetut valtionlainojen lyhennykset ja korot tulevat palautettaviksi valtiolle ja siten veronmaksajille.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Petteri.

Erittäin hyvää analyysiä.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Minusta pankkien nimi voidaan ihan hyvin vaihtaa panttilainaamoksi, ja keskuspankin nimi lopulliseksi panttien selvittäjäksi.

Lainaajahan saa panttia vastaan "rahaa", jota taas panttilainaamo saa lähes rajattomasti lopulliselta selvittäjältä panttejaan vastaan.

Mikäli sitten panttitoiminta johtaa huonoon lopputulokseen ja pantit selvitetään lopullisen selvittäjän toimesta, niin hyvät pantit siirretään muihin panttitoimistoihin, ja huonot siirretään alennusmyyntiin lopullisen selvittäjän "arsenaalipanttaamoon". Sieltä reaalinen omaisuus myydään (lue lahjoitetaan) halukkaille ostajille veronmaksajien kompensoidessa ostoa.

Nyt kun ollaan eurossa, niin nyt kustannetaan myös muiden maiden panttilainaamoja, joista reaaliomaisuus siirretään "rahaa" vastaan oikeille omistajille, jotka eivät rahaa tarvitse.

Mikäli haluat pitää reaaliomaisuudestasi kiinni, niin muista kerätä riittävästi "rahaa" maksaaksesi lyhennykset ja korot.

Näin toimii nykyaikainen pyramidihuijaus.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

#23
Juuri näin Petteri Sahinjoki! Pankit eivät ole lainannaat mitään omaansa, vaan luoneet tyhjästä lainaamansa rahat ja näin ollen koko rahajärjestelmä perustuu huijaukseen, eikä ole oikeudellisesti pätevä!

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Juha Kuikka on oikeassa. Mitään helppoa ratkaisua talouden ongelmiin ei ole. Lainanottoa on vähennettävä ja etuisuuksia leikattava. Ne joko tehdään vapaaehtoisesti pienellä kitinällä tai isolla porulla pakon edessä.

Ero eurosta ja pärjääminen omalla, pienellä valuutalla ei ainakaan lainakantaa pienennä eikä korkoja laske. Käsitykseni on, että seuraukset ovat päinvastaisia.

Eurosta luopuminen on merkittävä ja monisyinen päätös. Jos valtiovalta, vientiteollisuus, johtavat finassialan piirit ja vakavasti otettavat tutkimuslaitokset sitä puoltavat, on asia otettava vakavasti. Niin kauan kun näin ei tapahdu, en itse eroa kannata.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Malli, josta sinä ja Kuikka haluatte pitää kiinni, tulee yksilöllisesti monin verroin tuhoisammaksi kuin 90-luvun lama, joten eurosta kiinni pitäessä joudun suosittelemaan nuorisolle ja tuotannolliseen yrittäjyyteen tähtääville maasta poistumista välittömästi.

Tuotekehityksen voi jättää tänne, jotta kaupallistamiseen käytetyt tukieurot voi imaista Suomen vauraasta taloudesta, mutta voitot kannattaa tulouttaa jossain aivan muualla. Samoin työvoima on helppo kouluttaa itse, kun ottaa täältä osaavan työnjohdon ja hyvät tuotantovälineet muuttokuormaan.

Nuorisollehan viranomaisten viesti onkin jo pitkään ollut selvä: Jos olet oma-aloitteinen, niin lähde muualle tienaamaan. Opit samalla kieliä ja sen, ettei tähän tehokkuuden monokulttuuriin kannata tulla takaisin.

Täällähän on tarjolla vain kahdenlaisia hommia yksityissektorilla, eli korkean osaamistason ja hyvin matalan osaamistason. Välillä olevien taitoammattien arvostus ja palkat ovat romahtaneet, ostovoima palkkojakin enemmän.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

En itse suhtaudu noin pessimistisesti. 90-luvun laman eläneenä usko meidän yksin pärjäämiseen kärsi kolauksen.

Muualle töihin meno on suomalaisille tuttua. Eikös 60- ja 70-luvulla täältä onnelasta lähtenyt n. 400 000 ihmistä Ruotsiin.

Lisäksi voin kokemuksesta vakuuttaa, että työnantajan vinkkelistä katsoen erinomaisesti tehtävänsä hoitava työntekijä on kullan arvoinen tehtävän tasosta riippumatta. Sellaisilla on aina tapana työllistyä.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #49

Kilpailu pohjalle käynnissä =). Mites ne ihmiset jotka eivät ole työnantajalle kullan arvoisia??

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #49

Valitettavasti Jaakko Wilenius on Mauno Koiviston harjoittaman kognitiivisen konnotaation uhri.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Taas kerran kuumaa ilmaa taloudesta. Ovatko alhaiset korot joku kultainen tavoite tai määränpää, nythän on ennätysalhaiset korot mutta talous sakkaa ja kohta leikkaa kiinni.

Kirjoituksesasi heijastuu suomalainen sokea usko "asiantuntijoihin". Meneppä opiskelemaan Suomessa ihan mihin yliopistoon tahansa taloutta niin törmäät siihen ikävään tosiasiaan että Suomessa taloutta opetetaan yhden filosofian mukaan. Sattumalta tämä filosofia (uusklassinen taloustiede) on sama mitä Suomen valtio asiantuntijoittensa johdolla kannattaa.

Lähes jumalan rooliin nostettu Korkman oli ítse valtionvarainministeriön johtajana 89-95. Sillon muuten tehtiin todella laadukasta talouspolitiikkaa Suomessa.

Käyttäjän HannuLehto1 kuva
Hannu Lehto

Toimin YK urani jälkeen 14 vuotta rahoitusalan yrityksessä töissä 1987-2001, tosin vain juoksupoikana. Tuli kuitenkin seurattua tuon ajan rahapolitiikkaa. Muistan kun Suomi liityi euroon oli rahoitusalan tutkijoista paljon niitä, jotka pitivät Suomen euroon liittymistä sotien jälkeen Suomen pahimpana virheenä. Kuulin asiantuntijoilta kommentteja, että euro ei tule onnistumaan ja markkaan paluu tehdään mahdottomaksi. He eivät siis olleet ennustajia vaan rahoitusalan asiantuntijoita. Poliitikot eivät tainneet heitä kuunnella. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta oliko niin, että sinä iltana kun Suomi liittyi euron TV uutisissa näytettiin kuinka ministerimme saivat onnittelusoiton Kreikasta.Kuka otti puhelut vastaan, olivatko ne S.Niinistö ja P.Lipponen? Korjatkaa jos olen väärässä!

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Hannu.

Itse muistelisin, että henkilö olisi ollut Niinistö. Sen muistan kuitenkin kristallin kirkkaasti kun nostin automaatilta ensimmäisen euro kaksikymppisen ja sen kuinka hinnat pomppasi pilviin. Ennen sai kahvin ja munkin muutamalla markalla. Nykyään kahvi kaksi euroa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Oman muistini mukaan hinnat nousivat markka-aikanikin, josta on jo yli 10 vuotta. Devalvaatiot nostivat silloin tuontituotteiden kuten mm. kahvin hintaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Ennen sai kahvin ja munkin muutamalla markalla. Nykyään kahvi kaksi euroa."

Niin kyllä minäkin muistan kuinka 60-luvulla sai jäätelötötterön 25 pennillä, mutta totuus on kuitenkin se, että tilastojen mukaan euroon siirtyminen ei ole aiheuttanut minkäänlaista inflaatiopiikkiä ja inflaatio yleisesti ottaen on euroaikana ollut matalampaa kuin markka-aikana.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #78

Kiitos kommentista Juha,

Ehkä se johtuu siitä, että tässä on itse köyhtynyt ja kaikki vain tuntuu kalliimmalta.

Inflaatiokäppyröitä kyllä voi pyöritellä kukin oman tarpeen mukaan. Tilastot on siitä mukavia, että niitä voi tilaajan mukaan rakennella sellaiseksi kuin haluaa. Mitä otetaan laskentaan mukaan ja mitä jätetään pois. Lisäksi kaikki vaikuttaa kaikkeen. Verotus, ostovoima, palkkataso ja niin edellee ja niin edelleen, mutta kuten totesin ehkäpä minusta vain tuntuu siltä.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

On hieman virheellistä niputtaa valtion, yritysten ja yksityisten lainat samaksi asiaksi. Poikkeuksetta sellaisella halutaan mielikuvia jotka eivät oikeasti pidä ollenkaan paikkaansa.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Tomi.

Ei ole virheellistä punnita kansakunnan maksukykyä suhteessa velkaan. Itse asiassa kaukana siitä ja blogissa nämäkin on eriteltynä. Valtion velka on noin 100 miljardia kuten leipätekstissä todetaan. Kirjoituksen tarkoitus on nimen omaan avata kokonaisnäkemystä asiasta.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Nykymenolla se velkaantuminen taittuu hitaasti mutta varmasti. Valtion velkaantuminen ei kuitenkaan korreloi kansalaisten hyvinvointiin mitenkään. Jos katsotaan valtion budjettia niin ne kotimaiset tulonsiirrot ovat moninkymmenkertaiset siihen unionin aiheuttamiin verrattuna. Oma heikkenevä valuutta aiheuttaisi sen että kallistuneina tuontituotteina Suomi ja suomalaiset maksaisivat ulkomaille monikymmenkertaisen määrän unionin jäsenmaksuihin verrattuna.

Romania oli hetken ulkomaanvelaton maa. En kuitenkaan lähtisi sitä hyvinvointivaltion mallimaaksi kutsumaan. Kiitolliset kansalaiset laittoivat maanisän ja vaimonsa seinää vasten.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen Vastaus kommenttiin #38

" Valtion velkaantuminen ei kuitenkaan korreloi"
Mites luottoluokitus ? Jos kansalaisten maksukyky heikentyy,eikös se vaikuta Valtiontalouteen ja sitä kautta luottoluokitukseen ?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #40

Löytyy noiltakin syy-yhteys. Verrattuna markka-aikaan kansalaisten nykyiseen maksukykyyn on vaikuttanut matalat korot.

Kuinkahan paljon huonompi se velanmaksukyky olisikaan jos valuutta heikkenisi ruplan malliin ja korotkin olisivat kuin silloin pahimpina markka-aikoina tai Venäjällä nyt.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen Vastaus kommenttiin #41

No,ei kai siinä auta sitten. Mennään osavaltioksi,kaipa ne EU:n viisaat järjestävät meille lokoisat oltavat !

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #41

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Mitenkäs, jos lainat olisivat markkoina? Entä jos inflaatio söisi velkoja?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #43

No silloinhan kuluttaja ja kansalainen olisi yhtä kuningas huimine ostovoimineen kuin Venäjällä tällä hetkellä. Löytyy sitä inflaatiota, itsenäistä valuuttapolitiikkaa ja omaa kelluvaa valuuttaa.

Vähävelkainen valtio, arvoton valuutta, varaton kansa.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #45

Ja sitten perustelut. Markkako tarkoittaa sitä, että sitten ollaan kuin Venäjällä?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #46

Markka voi tarkoittaa parempaa mutta pahimmillaan paljon huonompaa.

Pitäisi olla jotkin takeet siitä että se oma valuutta ja itsenäinen valuuttapolitiikka on kaikissa olosuhteissa suomalaisille, niin kuluttajille, yrityksille kuin valtiollekin parempi, halvempi ja ostovoimaisempi vaihtoehto.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #47

Tuollaisen perustelun minäkin osaan.

Euro voi tarkoittaa vain huonoa vaihtoehtoa. Nyt politiikkaa määrää rahavalta.

Pitäisi olla edes jotain näyttöä siitä, että vieras valuutta ja muiden johtama rahapolitiikka on edes jossain olosuhteissa kaikille parempi, halvempi ja ostovoimaisempi vaihtoehto, mutta ei. Eurolla ajetaan konkursseihin, työttömiksi, kodittomiksi, turvattomiksi, velkaisiksi, muiden velkojen maksajiksi ja pahimmillaan itsetuhoisiksi.

Nyt saunaan, ennen kuin sekin kielletään.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #50

No näin duunarin näkökulmasta euroaikana oli huomattavasti mukavampi maksaa velat pois. Ja lisääkin voi ottaa, jos joskus vielä sellainen olo tulee: voi olla saletti etteivät korot puolen vuoden tai vuoden päästä ole sfääreissä. Turhaan ei velkaa tietenkään kannata ottaa vaikka moni niin tekeekin.

Helpoiten markka- ja eurovertailu näin työntekijän kannalta onnistuu jos laskee kuinka monta tuntia meni sen ruokakorin tienaamisen ennen ja nyt, tai vaikka kuinka kauan kesti tienata tankillinen gasoa.

Vähävelkainen valtio ei suinkaan ole automaattisesti mikään kansalaisten etu. Se voi myös kurjistaa kansalaistensa elämän.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #47

Kiitos kommentista Tomi. On suorastaan naivia ajatella, että yksityinen pankkiiri ajattelisi jotenkin Suomen kansalaisen etua. Kuinka syvälle tässä on upottava ennen kuin tämä täällä laajemmin ymmärretään.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #56

No maksamiini korkoihin nähden ne nykyiset pankkiirit huomioivat etuni huomattavasti inhimillisemmin kuin silloin markka-aikaan.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #41

Tomi Ketolakin on Mauno Koiviston harjoittaman kognitiivisen konnotaation uhri.

Mauno Koivisto ohjeisti Suomen Pankkia pitämään korkoja korkealla, jotta suomalaiset saatiin ottamaan "edullista" valuuttalainaa.

Myös iborit olivat ja ovat edelleen vedätyskorkoja.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #38

Mihin väitteesi perustuu? Jotain tilastoa/laskelmaa???

Mihin valtio tarvitsee ulkomaanvelkaa??

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #54

Kiitos kommentista Jarmo.

Ei mahdu kyllä minunkaan ymmärrykseen.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Yhtä vain en ymmärrä ? Kuka toimii kansalaisten parhaaksi,eikös se ole Valtion tehtävä ? Ehkä päättäjät taustalla toimivatkin tavallisen ihmisen hyväksi ? Ehkä ovat saaneet herätyksen,eivätkä enää halua rikastua työtätekevän ihmisen kustannuksella ? Näyttääkö siltä ?
Seuraavaksi johtoon tulee keskustan miljonääri. Hän varmaan nostaa Suomen ahdingosta,kuten keskusta on aiemminkin tehnyt. Paitsi että huijaavatko Euroopan pankkiirit häntäkin ?
Kuka on vielä se,joka ei huomaa meneillään olevaa kehitystä,vaan äänestää edelleen noita samoja vanhoja hyvävelipuolueita ?

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

48.
"...huijaavatko Euroopan pankkiirit häntäkin ?"

Euroopan pankkiirit ovat keksineet lehmän, mikä ruokitaan Suomessa ja lypsetään Keski-Euroopassa. Se on ovela lehmä, ja Sipilän on oltava todella paljon sitä ovelampi mikäli mielii napata sen kiinni. Haluaako Sipilä napata lehmän kiinni, onkin sitten kokonaan eri juttu.. kuten osuvasti arvuuttelit. Siitä riippuu ei sen vähempää kuin kansakunnan kohtalo.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Maailman kokonaistaloudesta reaalitalouden osuus on vain ehkä yhden (1!) prosentin luokkaa, ja finanssitalouden loput 99%. Reaalitalous tarkoittaa sitä talouden osaa, jolla on vastine todellisuudessa, finanssitalous taas sitä osaa, jolla ei ole mitään muuta vastinetta kuin se kuvitelma, että joku joskus maksaa sen reaalitaloudesta käsin.

Nyt on niin, että vaikka tekisimme kymmenen, jopa sata kertaa enemmän työtä kuin nyt, emme saisi tuota fiktiivistä höttötaloutta katetuksi. Ja sen osuus kasvaa megalomaanisella nopeudella jatkuvasti.

Edessä ei voi olla muu kuin romahdus – samankaltainen kuin Neuvostoliitossa, jossa talouden todellisuus oli erkaantunut varsin kauas virallisesta taloudesta – mutta ei lähellekään niin kauas kuin tässä nykyisessä taloudessamme. Vetkuttelemme romahdusta ottamalla velan päälle loputtomasti lisää velkaa, mikä tietysti pahentaa tulevaa romahdusta entisestään.

Jotta joku osa maailmasta voisi edes säilyä hengissä, olisi ryhdyttävä pikaisiin toimenpiteisiin ilman päästämiseksi tuosta giganttisesta kuplasta.

Mutta ne, jotka varallisuutta hallitsevat, tapattavat mieluummin vaikka koko maailman ja kuolevat samalla itsekin kuin luopuisivat pyhästä omaisuudestaan.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Euroopan valtiot on velkaannutettu

Euron kaatamiseksi on luotu velkarahalla toimiva rahoitusjärjestelmä, joka on pelkkä kupla.
99 % prosenttia maailman rahasta on kuplaa!

Taloussanomat 23. toukokuuta 2010
(Jan Hurri)
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2010/05/2...

"Maailman keikkuva rahoitusjärjestelmä, markkinoita hermoromahduksen partaalla

Maailman nykyaikaisen raha- ja rahoitusjärjestelmän luontainen epävakaus johtuu liian suureksi paisuneesta velkataakasta rahoitusjärjestelmän eri osissa.

Maailman rahoitusjärjestelmän ja rahatalouden perustana on "oikeaa" rahaa, kuten käteistä ja milloin tahansa nostettavia pankkitalletuksia, vähän vaille
6 000 miljardia Yhdysvaltain dollaria vastaava määrä.

Eri tavoin sovittua velkaa ja muuta "korvikerahaa", kuten johdannaissopimuksin luotua likviditeettiä, on liikkeessä yhteensä yli satakertaisesti "oikeaa" rahaa runsaammin. Kaiken "korvikerahan" määrä on lähes 750 000 miljardia dollaria.

Luvut perustuvat Kansainvälisen järjestelypankin BIS:n viime vuoden lopun tilastoihin."

Huom!
Tuo viime vuosi em. sitaatissa on siis vuosi 2010.

Klikkaa linkki, nin näet kärjellään seisovan "virtuaalirahakupla"-pyramidin
http://www.taloussanomat.fi/files/panorama_Rahoitu...

Ko. pyramidiin liittyen laskutoimitus

Prosenttilaskutoimitus siitä, kuinka monta prosenttia maailman todellinen rahamäärä (pyramidin musta kärki) oli vuoden 2009 lopulla maailman virtuaalirahamäärästä (muu osa kärjellään seisovasta pyramidista):

5'794 miljardia $
------------------ = 0.00914961 ~ 1 %
633'251 miljardia $

Siis Taloussanomien pyramidi-uutinen kertoo, että noin 99 % maailman rahasta on pelkkää kuplaa.

Ks.
http://jormajaakkola.fi/Taustatietoa

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tälläisiä samalaisia negatiivisia puheenvuoroja kuultiin 90-luvun lamassa. Onneksi valtaosa ihmisistä ei sorru Rosenlöfin ja Isosaaren tapaiseen itsesäälissä kiereskelyyn ja lopun ajan tuomioita julistamiseen vaan ajattelevat kuten vänrikki Koskela "asialliset hommat hoidetaan ja muuten ollaan kuin ellun kanat" Mikäli IPU kuvittelee saavansa kansanedustajia seuraavissa vaaleissa tulevaisuuden toivottomuutta julistaen niin huonosti käy, onneksi.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Arto.

Itsesäälissä kiemurteluun? Avaisitko Koskelan hengessä vähän mitä tarkoitat. Mieleeni tuli kohtaus: "Ei pojat, ei. Ei tätä sotaa näin käydä. Tuosta vain suon yli että heilahtaa" Kuika siinä kävi? Tuli nappi otsaan.

Pitäisikö Suomi upottaa mielestäsi vielä syvemmälle kuin se on? Pitäisikö mielestäsi jatkaa tällä tiellä? Muutkin rakentavat vaihtoehdot toki kelpaa, jos on muita perusteluja kuin elokuva joka kertoo sodasta. Tämä keskustelu on Suomen taloudesta ja sen tulevaisuudesta. Terve tuloa kertomaan hyviä ideoita kuinka tästä mennään eteenpäin. Ideat ovat todella tarpeen.

Kuinka kertoa taloudestamme positiivista joutumatta valehtelijaksi? Niin vakava tilanne on ja se tulee koskemaan myös tulevia sukupolvia.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen
Käyttäjän HannuLehto1 kuva
Hannu Lehto

Arto
Onko se itsesäälissä kiemurtelua, jos on joutunut valtion törkeän ryöstön kohteeksi, josta valtio selvisi kuin koira veräjästä joka sattui olemaan auki. Alla olevasta linkistä voit lukea oman elämäntarinani. Yksi huomionarvoinen seikka siinä on se, että minulla ja eräällä ex kansanedustajalla oli saman suuruiset verorästit. Minä pystyin toimittaja Hannu Karpon TV ohjelmien avulla tuomaan selkeästi ilmi, että valtio verotti minua summista joita en ollut koskaan saanutkaan. Kansanedustaja oli saanut ehdottoman vankeustuomion. Valitin loppupeleissä asiastani presidentille, mutta hänen avustajansa Martti Manninen antoi minulle tuomion, että presidentti ei voi asiaan vaikuttaa, koska en ole tehnyt rikosta. Samaan aikaan presidentti armahti tämän kansanedustajan, koska tämä oli tehnyt rikoksen. Syytön tuomittiin, syyllinen vapautettiin. Nousee mieleen jo Raamatulliset ajatukset. Syytettynä olivat Jeesus ja kovan luokan rikollinen Barabbas. Kun kansalta kysyttiin kumman he haluavat että vapautetaan Jeesuksen vai Barabbaan. Kansa huusi: - BARABBAS, BARABBAS. Kun kysyttiin mitä kansa haluaa, että jeesukselle tehdään, kansa huusi :- RISTIINNAULITSE, RISTIINAULITSE. Minä en ole Jeesus, vaikka uskonkin häneen. Vertauskuvalla halusin vain selventää, että eikö meillä 1990 luvun uhreilla, minä tosin olen jo 1980 luvun uhri, niin eikö meillä saisi olla edes lupaa puhua törkeyksistä joihin viranomaiset ovat kohdallamme syyllistyneet. Mitä sitten johonkin IPU:uun tulee, minä en usko minkään poliittisen puolueen ajavan asiaamme. Yksittäiset poliitikot voivat tosissaan joskus yrittääkin sitä.
Tässä linkki tarinaani, jos kiinnostaa.

http://karirosenlof.puheenvuoro.uusisuomi.fi/18163...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Kyllä, luin tarinasi ja olen puolestasi pahoillani. Tarinan opetus on kuitenkin, pitää tietää tarkkaan millaisen paperiin nimensä laittaa. Tuolla itsesäälissä kieriskelyllä tarkointin vain, että asenteella "kaik on männyt" ei Suomen taloutta nosteta, ei nostettu sotien, eikä 90-luvun laman jälkeen vaan tosiasioiden tunnustamisen jälkeen ahkeruudella ja viisailla päätöksillä. Suomessa tarvitaan negatiivisen ajattelun sijasta positiivisuutta ja onneksi nuorilla sitä näyttää olevan.

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #92

Ihan ensin on tunnustettava tosiasiat. Sen jälkeen on luotava strategia miten umpikujasta päästään pois. SEn jälkeen on tehtävä helvetikseen töitä.

Positiivisuus vie vain tiettyyn pisteeseenn asti jos ei ymmärrä missä se vika on.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund Vastaus kommenttiin #94

Nevalainen, -ja vika mielestäsi on?

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #99

SuomiNeito on monivammainen tällä hetkellä. Ennen kun todellinen paraneminen voi alkaa on saatava itsenäisyys takaisin. Se tarkoittaa eroamista unionista ja emusta.

Samalla saamme korkeimaan lainsäädäntä ja tuomioistuinvallan takaisin Suomeen ja voimme ruveta säätämään lakeja jotka vastaavat suomalaisten oikeuskäsitystä, sen sijaan että nykyään 80% lainsäädännöstä tulee brysselistä.

Saamme myös oman itsenäisen ulkopolitiikan, mikä tarkoittaa että solmimme sopimuksia niiden maiden kanssa joiden kanssa katsomme ne tarpeellisiksi.

Saavutamme myös taloudellisen itsenäisyyden. Voimme harjoittaa sellaita talouspolitiikkaa joka on tuloeroja tasaava, huomattavasti oikeudenmukaisempi kuin nyt ja näin saavutamme täystyöllisyyden (alle 4% työttömyys).

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund Vastaus kommenttiin #100

Nevalainen, "saamme tuomioistuinvallan takaisin Suomeen" Tuo Hannu Lehdon tarinan lukiessa tulee mieleen, että olisiko sittenkin parempi, että tuomistuivalta pysyisi osittain EU:a kun palaisi kokonaisuudessa Suomeen. Loput teksistäsi onkin ainoastaan toiveajattelua eikä perustu realismiin. Voi myös kysyä kuinka suuri oli Suomen liikkumisvara ulkopolitiikassa ennen liittymistä EU:n ja kuinka suurta se olisi tässä Venäjän "kainalossa" olemalla EU:n ulkopuolella ympäröimiemme maiden kuuluessa
EU:n ja osa NATO:n

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen Vastaus kommenttiin #104

Jos haluat ymmärtää ulkopolitiikkaa niin katso karttaa. Silloin tällöin kuulee näitä "ei eusta voi erota"/"toiveajattelua" kommentteja.

Ne saavat minut hymyilemään. Minkä takia? Se kertoo kommentin lausujasta yksinkertaisesti sen että ei tunne asioita, eikä ole niihin perehtynyt.

Jos et osaa/kykene/halua perustelemaan kantojasi paremmin niin olen pahoillani puolestasi.

Mitä vielä tulee Suomen ulkopolitiikkaan niin nythän Suomella ei ole minkäänlaista omaa ulkopolitiikkaa.

Ennen oltiin rähmällään itään, nyt ollaan täysin rähmällään länteen, mitäs jos seisoisimme selkä suorana?

Käyttäjän HannuLehto1 kuva
Hannu Lehto Vastaus kommenttiin #92

Arto
En minä siitä valita, että tyhmyyttäni ostin kiinnitetyn tilan. Hyväksyn täysin sen, että tila meni. Sitä minä en pysty kuitenkaan hyväksymään, että kaksi pankkia pelaa nimeni kautta sitten tilan myynnin ja minua sitten verotetaan myyntivoitosta, jota en koskaan nähnytkään. Pankit puljasivat siis takaamani henkilön velat tilakaupan sisään ja siitä sitten valtio verotti minua. Lisäksi minua verotettiin tilan tuotosta siltä ajalta kuin se oli vielä nimissäni, mutta minut oli pakotettu tilalta lähtemään ja tilaa hoiti pankkien hyväksymänä se henkilö ota olin ollut takaamassa ja hän ilmoitti kirjallisesti saaneensa tulot ja käyttäneensä ne omiin menoihinsa. Lisäksi minulla meni tilan menetyksen jälkeen vielä koulutuksineen melkein 2 vuotta YK hommissa, joissa tienaamani verovapaa auto takavarikoitiin Suomeen saavuttuani ja alkoi silloisen työpaikkani palkan ulosmittaus. Jotenkin se vain aika kohtuuttomalta valtion ryöstöltä edelleen tuntuu. Ja vielä kaupanpäälle Presidentti Koivisto armahti veropetoksesta tuomitun alueeni kansanedustajan tuomion, mutta minulle ei herunut edes teetä ja sympatiaa.
Jotenkin olen asiat hyväksynyt, Raamattukin kehottaa rukoilemaan vihamiesten puolesta, välillä se on olotilaani helpottanutkin. Kuitenkin kun on 6 henkinen perhe elätettävänä s on vain niin raadollista, että Suomen herrojen päätökset ottaa joskus pattiin. No, yritän ajatella positiivisesti, leuka vasten rintaa ja innolla kohti uusia pettymyksiä!

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund Vastaus kommenttiin #97

Vuosikymmeniä tuntemani, apulaisulosottomies, totesi minulle kerran, kuinka mielestään moraalisesti vääriä toimenpiteitä hän joutuukaan toteuttamaan, mutta laki hänetkin siihen pakoittaa. Laki Suomessa on vahvemman puolella ja rahalla saa lakia tuntevan palveluksia, siinä eräs syy miksi ns. tavis yleensä on heikoilla rahamaailmaa, kuten pankkeja vastaan. Yleensä kun presidentti armahtaa terveyssyistä se tapahtuu lääkärin suosituksesta, näin olen ymmärtänyt.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #102

"Laki" on ollut vahvemman puolella Koiviston konklaavista (6.5.1992) lähtien.

Mikä oli syynä, että Koivisto järjesti konklaavinsa?

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund Vastaus kommenttiin #103

Jaakkola se vaan jatkaa toivotonta ristiretkeään Koivistoa vastaan, ei aihetta enempään.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #105
Käyttäjän HannuLehto1 kuva
Hannu Lehto Vastaus kommenttiin #102

Arto
Ulosottomiehestä minulla on hauska tarina. Olin Helsingissä töissä YK hommien jälkeen. Ulosottomies soitti minulle, että minun pitäisi ajaa Audini ulosottovirastoon Helsingin Mäkelänkadulle. Kysyin:- Pitääkö minun luovuttaa auto, joka on verovapaasti Suomeen tuotu ja laki sanoo, että en saa luovuttaa autoa kenellekään kahteen vuoteen siitä, kun olen sen Suomeen ajanut, muutoin maksettavakseni tulee autovero kymmeniätuhansia. Lisäksi kysyin, pitääkö minun maksaa auton vakuutusmaksut jos auto on ulosotovirastossa? Kuulin, että ulosottovirastoa ei kiinnosta mitä maksuja minulle tulee. No, katkaisin auton vakuutukset, vein jo hankkimani Suomen kilvet autosta pois ja laitoin YK:n kilvet takaisin, joilla ei tietenkään saanut enää Suomessa ajaa. Lisäksi oli joulu tulossa, mutta autoon jäi huonot kesärenkaat alle.En ajatellut ajaa autoa virastoon. Ulosottomies tuli sitten hakemaan sen minulta. Kerroin, että auto on vakuuttamaan, siinä on kilvet joila ei saa ajaa ja sakkorenkaat alla. Mies pohti, että kuinka hän sitten vie auton. Sitten hän sanoi: - Anna avaimet, minä ajan sen virastoon. Sanoin: - Minä saisin kovat sakot jos ajaisin tuollaisella autolla. Ulosottomies sanoi;-Minä olen virkamies, saisin paljon kovemmat sakot,anna avaimet. Kun Audini perävalot hävisivät Helsingin autovilinään, kävelin puhelinkoppiin ja soitin poliisille kuka ajaa ja minkälaisella autolla ajaa Helsingissä. Poliisi aikoi kutsua ulosottomiehen haastatteluun. Seuraavana päivänä tämä soitti minulle ja itki miksi olen niin ilkeä, hän sai sakot. Kysyin; - tiedätkö mikä ero meillä on? Hän ei tiennyt. Kerroin, etä hän on tehnyt rikoksen mutta minä en ole tehnyt. Seurauksena oli että palkkani ulosmittauksessa kiristyi. Valitin asiasta eduskunnan oikeusasiamiehelle, kuinka minun rikoksen ilmiantamiseni voi vaikuttaa siihen, että ulosmittauksessa summa kiristyy? Lopputulema oli se, että oikeusasiamies päätti ulosottoviranomaisten palautteen perusteella, että toimenpiteisiin viranomaisia kohtaan ei tarvitse alkaa, koska palkkani ulosmittaus olikin kiristynyt sen takia, että oli tullut uutta lisätietoa minun tapaukseeni liittyen ulosottoviranomaisille. Olikohan tosiaan näin käynyt? Virasto myös myi auton välittämättä siitä, että myynnin seurauksena verovelkani eivät pienentyneet vaan suurenivat kymmenillätuhansilla kun maksettavakseni lankesi autovero. Mutta siinäpä tapahtuikin lopulta ihme. Olisiko Hannu Karpon ohjelman ansiota ollut, hän kävi työntämässä minusta tekemäänsä ohjelmaan Audini ulos viraston tallista ja kertoi miten on käynyt, niin olisiko ollut hänen ansiotan, että tullihallituksen päätti olla perimättä minulta sitä veroa.Kiitos Hannu Karpolle! Toimin asiassa tietenkin ilkeästi, Herra minua armahtakoon, eikä läheskään kaikki ulosottoviranomaiset ole ilkeitä. Ensimmäinen kotipaikkakuntani ulosottomies oli tosi mukava, mutta hänen oli tietenkin pakko toimia kun käsky kävi.

Jonas Hellgren

Velkonen maksaminen käy hyvin helposti, jos vaan riittää rohkeutta. Ei tarvita muuta, kuin etä jokin valtion sijoitusyhtiöistä perustaa vaikkapa 110 liikepankkia eri kaupunkeihin, alkupääomana vaikkapa 30 miljoonaa.
Sittten valtio lainaa joka pankilta miljardin, ja käyttää sen velan maksamiseen, mukaanlukien pankkien alkupääoma.
Vuoden päästä uudella tilikaudella, valtio jättää velat maksamatta ja pankit kirjaavat ne luottotappioiksi.
Sitten pankit yhdistetään yhdeksi roskapankiksi, jota kituutetaan muutama vuosi, kunnes sekin lopetetaan.

Helppoa, jos rohkeutta riittää.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Juuri näin teemme ja jatkamme Markalla ja omalla keskuspankilla ! Jääkööt EKP:nsä kanssa pelaamaan pelejään !

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Tauno.

En minäkään näe enää mitään muuta vaihtoehtoa. Jos jollain on parempi, olisi mukava kuulla hyvillä perusteluilla. Eiköhän tämä ole jo nähty. Tosin ehdottaisin rinnakkaisvaluuttaa kohtuullisen pitkän ajan ainakin siirtymävaiheessa.

Käyttäjän TeroIln kuva
Tero Ilén

Aamulla oli uutisissa että eduskunta otti eilen aikalisän ja päättää tänään Kreikan tukemisesta 1,8 miljardilla Antti Rinteen lupauksen mukaisesti.

Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ymmärtää, ettei Kreikka koskaan tule selviämään veloistaan eikä maksa niitä takaisin. Kreikalla on enemmän velkaa kuin kriisin alussa, mutta tulot ovat huomattavasti pienemmät harjoitetun typerän leikkauspolitiikan vuoksi.

Koko eduskunta pitää viedä saunan taakse ja lopettaa, jos ne idiootit antavat vielä Kreikalle lisää rahaa. Päättäjiemme mielestä euro on ikuinen, joten tämä veronmaksajien rahan syytäminen huorien perseeseen jatkuu siis ikuisesti?

Missä ovat ne Risto Rytin kaltaiset valtiomiehet joita Brysselin kristallien kimallus ei sokaise ja jotka viheltävät tämän pelin poikki vaikka sen hintana olisi menetetty komissaarinvirka?

Käyttäjän JarmoNevalainen kuva
Jarmo Nevalainen

Kerronpa missä he ovat. He ovat eduskunnanulkopuolella. He ovat tavallisia ihmisiä jotka vielä muistavat ajan ennen 90-luvun lamaa. He ovat ihmisiä jotka hankkivat tietoa monista eri lähteistä ja ajattelevat omilla aivoillaan.

He eivät ole ammattipolitiikkoja jotka ovat saaneet kaiken mädältä systeemiltä, tai vaihtoehtoisesti menestyneet jotenkin yritysmaailmassa ja kuvittelevat valtion olevan kuin yritys.
Puhumattakaan entisistä urheilijoista, tv-ohjelmien kuuluttajista tai kauneuskilpailujien menestyjistä, jotka uskovat lapsenomaisesti joulupukkiin jos joku tarpeeksi arvostettu näin heille kertoo.

Toivo on heissä jotka ovat kärsineet kansan lailla jatkuvasta kurjistavasta politiikasta. Heillä on ymmärrys mitä tarvitaan ja miten suuret linjat täytyy vetää jotta Suomi ja sen hieno kansa palaavat oikealle tielle joka on kapea mutta pitkä.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Jarmo.

Olipa hyvin kiteytetty. Olen samaa mieltä. Ongelma tulee tosiaan siinä, että sieltä normaali kansasta nouseminen politiikkaan on tehty todella vaikeaksi. Olet jo kättelyssä altavastaajan asemassa.

Ei rahaa, ei puoluetukea, ei media-aikaa ja niin edelleen.

Vastapuolella kaikki raha, mediat, puoluetuet, stailistit, mainostoimistot ja pärstä aina jossain aamu TVssä tai omakoti lehdessä.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Tero.

Ei tätä enää todeksi uskoisi jos ei omin silmin näkisi. Kun katsoo tuolla leipätekstissä olevaa miljardin kuvaa, niin siinä meni taas joku pakettiautollinen satasia. Oma kansa kärvistelee leipäjonoissa ja työttöminä.

Todellisia kansaa rakastavia valtiomiehiä täällä todellakin kaivattaisiin.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Hienoa, että joku uskaltaa puhua Suomen kokonaisvelasta eikä van valtionveloista. Suomen velkaongelma ei todellakaan ole vain valtion velka. Eikä se ongelm poistu valtion alasajolla. Eikä myöskään sillä, että kaikki muut kunnat liitetään Helsinkiin tai Kauniaisiin.

Epäilen, että noilla tempuilla ongelma vain kasvaa.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Pekka.

Itse näen kokonaisvelan hahmottamisen tosiaan erittäin tärkeänä, koska kansan maksukyvystä saa tällöin oikeamman kuvan. Kuntien velat ovat siinä veronmaksajien velkoja kuin valtionvelatkin. Yksityisen ja yrityspuolen velat taas kaatuvat niskaamme, kun tämä kupla puhkeaa. Me ne pankit rahoitamme, ei kukaan muu. Lisä boonuksena nuo pankkitakuut ulkomaille jolloin potti on jo jossain 350 miljardin kieppeillä. Tuskin kukaan edes tarkkaa summaa enää tietää.

Ei auta tosiaan sotet, leikkaukset ja kuntauudistukset. Valitettavasti. poliitikot kun eivät ymmärrä mitä tarkoittaa oikeasti miljardi. Niitä vain puheessa viskellään sinne ja tänne.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Mikäli rahaa katoaa rajojen ulkopuolelle korkoeuro kerrallaan, niin onhan se iso ongelma. Kun kaikki lisäksi perustuu jatkuvaan lisävelkaantumiseen, niin soppa on valmis. Velkaantumishaluisia ei ole riittävästi, jotta olkipyramidi pysyisi pystyssä. Järjestelmän ongelmasta tulee henkilökohtaisia ongelmia.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #85

Kiitos kommentista Jari.

Naulan kantaan ja nyt yskii kone jo toden teolla. Ihan pienenä yksityiskohtana.Me tuomme energiaa joka vuosi nettona noin 8,7 miljardilla eurolla. Muistaakseni ruokaa 3-4 miljardilla eurolla. Kun kaikki kotimainen katoaa ja raha valuu ulos tuotteissa, energiassa, lainanlyhennyksissä ja niin edelleen, niin mitä meille jää kuin luu käteen.

Lisäksi olemme myyneet hyvin tuottavia yhtiöitä joidenka raha valuu ulos. Viimeisenä Fortumin kauppa. Jopa suomalaisten perintä rahat virtaavat veroparatiiseihin valtion siunauksella.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #87

Valitettavan totta. Kun raha on tiukalla, niin silloin helposti ostetaan vielä halvinta mahdollista, ja sehän on tietenkin suurelta osin ulkomailla tuotettua. On tämä vaan niin älytöntä hommaa, etten keksi mitään järkevää nykymenon puolustukseksi.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #89

En keksi minäkään. On se veikeä nähdä milloin suurempi kansa tilanteen loppujen lopuksi tajuaa.

Semmoinen tässä tuli mieleen, että jos eläimillä on eläisuojelulaki, niin meillä kansalaisilla pitäisi olla suomalaistensuojelulaki. Nythän tämä näyttää vähän siltä, että kaikki on ulkomaisten pankkien puolella, mutta meidän kansalaisten puolella ei ole oikein kukaan.

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala Vastaus kommenttiin #96

Sen lain nimi on perustuslaki, mutta hanuriahan sillä pyyhitään mennen tullen.

Tilanteen tajuamiseksi näitä keskusteluketjuja tehdään, mutta kun asioihin ei haluta riittävästi syventyä, vaan suolletaan ns. virallista totuutta. Aivopesu on hyvin onnistunut.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf Vastaus kommenttiin #98

Nimen omaan näin, mutta nämä EU:n lait kun ovat omien lakiemme yläpuolella. Perustuslain yli tässä tosiaan on ymmärtääkseni raskaasti kävelty.

Aivopesu on onnistunut tosiaan uskomattoman hyvin. Vaikka kuolleet herätetään kertomaan totuutta, tuntuu, että se ei vaan tahdo suurempaan väestöön upota. Tuleehan sieltä salkkareita ja muuta tärkeää illasta toiseen humppakanavilta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kalifornialaisen taksiyrityksen mainos vahvistaa sopivasti blogisi sanomaa : D

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Jouni.

Nyt tipuin vähän kärryiltä.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Mikä näiden toistuvien jeremiaadien tarkoitus oikein on? Ratkaisuja blogistilla ei ole esittää, joten kenties ruikuttaminen vain helpottaa oloa.

Käyttäjän HannuLehto1 kuva
Hannu Lehto

Jussi

Minun tarkoitus on tuoda esille minkälaista kohtelua Suomessa voi olla viranomaisilla ja poliitikoilla ahdinkoon ajettuja ihmisiä kohtaan. Voit lukea nuo minun tarinani tuolta ylempää ja siellä olevasta linkistä pääset Karin toiseen blogiin jossa kerron valtion minuun kohdistamasta törkeästä ryöstöstä. Tarkoitukseni on tuoda omakin tapaukseni esille, että kenenkään muun ei tarvitsisi enää alistua tällaiseen kohteluun. Juutalaiset muistuttaa omia lapsiaan Holokaustista, että lapset eivät enää koskaan suostu sellaiseen. Oma tapaukseni on vain varjon häivähdys holokaustista ja liian kaukaa haettu vertaus, mutta olkoon kuitenkin muistutuksena niin omille lapsilleni, kuin kenties joillekin lukijoillakaan, että eivät joutuisi samaan kohtaloon johon itse jouduin.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Jussi.

Näiden blogien tarkoitus on tuoda erinäisistä asioista totuus esille ja luoda niistä yhteiskuntakeskustelua. Pyrkiä saamaan ihmiset ajattelemaan ja tuoda uusia näkökulmia.

Kuten varmasti olet näissä viestiketjuissa huomannut, niin näissä tulee esiin niitä vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Olen edellisissäkin keskusteluissa jo sinulle todennut, niin blogejani ei ole pakko lukea saatika kommentoida, kun et niistä selvästi pidä, joten totean jo toistamiseen, että aina voit katsella keskusteluja ja kirjoituksia joista itse pidät.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

En tiennytkään, että haluat tänne vain samanmielisten hyrinää. Olisit heti sanonut. Haluat luoda keskustelua, mutta et sentään ihan mitä tahansa keskustelua. No, tätä tekniikkaa käytetään ihan kansanedustajatasollakin.

Esitit blogikirjoituksen otsikossa kysymyksen, johon vastasit heti toisella rivillä kieltävästi. Minä en pysty tajuamaan, kuinka ratkaistaan ongelma, jolle ei voida tehdä mitään. Mutta koska mielestäsi jossain on ratkaisuja esitetty, voisitko ihan vain kertauksen vuoksi mainita vaikkapa vain yhden. Lisäksi voisit perustella, miksi kyseinen ratkaisu pitäisi toteuttaa, vaikka itse ongelmalle ei sinun mukaasi voikaan tehdä mitään.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommentista Jussi.

Olen ihan otettu, kansanedustaja ainesta.

Kertauksen vuoksi. Suora lainaus leipätekstistä:

"Osaavammat kädet olemme me Suomen kansalaiset eikä rahan valta, joka ajaa meitä syvemmälle tähän velkahelvettiin päivä päivältä. Sen orja olet jolle velkaa olet"

Ratkaisu kansanvalta vastaan rahavalta. Lisäksi löydät edelleen tästä viestiketjusta niitä ratkaisuja yksityiskohtaisesti kuinka toimia. Rupeaa tuntumaan siltä, että pyrit aliarvioimaan minun lisäksi myös ketjussa kommentoijia.

Etkö todella voisi etsiä arvoistasi yhtä viisasta hyrinäseuraa muista blogeista, kuin jankata blogista toisee kirjoitusteni perässä.

Mikäli on jotain rakentavaa kerrottavaa kun pilkallinen tyylisi, niin olet kyllä tervetullut keskustelemaan blogeihini. Täällä ei ole banneja. Kritiikkikin on tervetullutta, jos se on jokseenkin rakentavaan muotoon esitettyä.

Petteri Sahinjoki

Näistä Karin luetteloimista veloista vielä.

Ohessa eräs Suomen Pankin tutkija tunnustaa todistetusti, että talous on asuntokuplan varassa!

Asuntolainoilla kasvatetaan tätä euron velkaponzia, joka vaatii koossa pysyäkseen jatkuvaa kasvua, eli velan kasvua. Jos velka pienenee myös rahaa häviää taloudesta kokonaisuutena katsoen.

Suomen Pankki 2012:

”Suomen viime vuosien asuntomarkkinakehityksen ja siihen liittyneen kotitalouksien velkaantumiskehityksen kestävyys on maamme talousnäkymien ja niihin liittyvien riskien kannalta tärkeä kysymys.

JOS ASUNTOMARKKINAKEHITYKSESSÄ TAPAHTUU VOIMAKAS KÄÄNNE, MENETTÄÄ TALOUTEMME SITÄ KESKEISESTI VIIME VUOSINA TUKENEEN VOIMAN, joka vaimensi vuonna 2009 tapahtuneen syvän kokonaistuotannon pudotuksen vaikutuksia mm. työllisyyteen. Useissa kehittyneissä talouksissa rupesivat asuntohinnat laskemaan ja kotitaloudet purkamaan kasvaneita velkataakkojaan finanssikriisin alkaessa. Jos näin käy Suomessakin, kääntyy yleinen talouskehitys vääjäämättä selvästi heikompaan suuntaan.”

lähde: BoF Online 2 • 2012

Noin siis lukee tuolla sivulla 16

http://www.suomenpankki.fi/fi/julkaisut/selvitykse...

Lisäksi useat nuoret parit ottavat talolainan lisäksi hieman ylimääräistä ”remontti” lainaa, eikä sitä oteta vain taloa varten, vaan ihmiset kiinnittävät talojaan ottaakseen lainaa ja ostaakseen tällä rahalla muita asioita. Osa jopa ajattelee tienaavansa asuntojen hintojen nousulla sitä enemmän mitä kalliimman talon rakentaa tai ostaa, eli mitä enemmän velkaa ottaa. Velka kuvitellaan varallisuudeksi.

Pelottavaa porukkaa nämä velalla ”tienaajat” ! Näitä kun löytyi ihan hetki sitten myös ministeritasolta.

Tosin nyt viimeaikoina ne ovat kääntäneet itsetuhovaiheen (vaatimus sisäisen devalvaation toteuttamisesta) päälle :

http://tyhmyri.wordpress.com/2014/10/04/suomalaist...

Ei aina tiedä pitäisikö näitä "pelastautumis" ideoita lukiessa itkeä - vai nauraa.

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos Petteri tästä.

Hyvää lisäaineistoa ketjuun. Itkeä vai nauraa, niinpä. Tulee vielä kovat ajat monelle. Suunta on täysin sama kuin viimekierroksella sillä erotuksella, että nyt on pumpattu joka paikka tätä kuplarahaa täyteen.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Tein tiivistelmän

"Suomen pankkituki vuodesta 1992 lähtien", joka on luettavissa osoitteessa

http://www.promerit.net/2015/01/koiviston-konklaav...

Käyttäjän karirosenlof kuva
Kari Rosenlöf

Kiitos kommenteista.

Toki on aina joku muukin vaihtoehto kun lopullinen velkataakka. http://operaatiovarpaatmereen.blogspot.fi/

Käyttäjän HansKallberg kuva
Hans Kallberg

kiitos kirjoituksesta.
olen pitkälti samaa mieltä että ei voi.
meillä on ollut hallituksia jotka ovat peräjälkensä antaneet ek lle maksuvapautuksia ja verohelpotuksia.
päätökset näistä on tehty valheelisen tiedon varasa uskoen etujärjestön lobbareita. näissä ei ole voittanut kuin ek ja häkämies joka sai itselleen toimarin paikan ja reilun palkankorotuksen.
kelamaksun poisto maksoi reilun miljardin vuodessa ja se oli vain oyj yrityksille, seuraava hallitus laski yhteisöveroa.
nämä molemmat "avustukset" jotka suunnattiin ek lle myytiin silloisille hallituksilla valheella, ei tullut kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja eikä kilpailukyky parantunut, päin vastoin. ja tämä vaje valtion budjetissa piti rahoittaa ulklaista velkaa lisäämällä. jos molemmat näistä avustusksiat maksoivat 1 miljardin vuodesa on ek saanut 8. vuoden aikana 12 miljardia euroa maksuhelpotuksia.
lisäksi maan tapana on ollut jo pitkään että eduskunnan siunaamana vastuuvakuuttajat jättävät vastuitaan yhteiskunnan maksettavaksi. tämä maksaa veronmaksajille JOKA vuosi 2 miljardia euroa. olen vammautunut 2008 ja ainakin siitä asti todellisuudessa paljon kauenmin on toiminta jatkunut tämänmoisena. 8. vuoden aikana on verovaroja annettu vastuuvakuuttajille 16 miljardia euroa kenekään siihen puuttumatta.
sampokonserni kertoi juuri vastuuvakuutusten ennätystuoton (2015) 960 miljoonaa euroa ennen veroja. hyvää bisnestä kun vakuuttaja kerää vakuutusmaksun ja vastuut ja kustannukset jäävät yhteiskunnan maksetavaksi.
eduskunta on asiasta hyvin tietoinen muta edes säästösyyt eivät ole tarpeeksi suuri syy korjata asiaa (eduskunnan keskustelualoite 4/2013 https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/eduskuntaaloite/... )
nyt jos laketaan yhteen ek saamat helpotukset ja vastuuvakuuttajille anetut vastuiden maksut on summa 8. vuoden ajalta 28 miljardia euroa. kuinkahan paljon on em. aikan valtion ulkomaista lainaa lisätty.
rahaa suomessa on mutta eriasia kenelle sitä jaetaan ja mikä on jako peruste.
meitä vakutusvammautuneita, tapaturmaiseti vammautuneita on kymmeniä tuhabsia osa vakavamin ja osa lievemmin vammautuneita mutta meitä yhdistää vuosia kestävä taistelu vakuutuslaitoksia vastan korvauksista jotka meille kuuluisivat.
tässä osa omasta tarinastani. http://yle.fi/uutiset/vakuutusyhtio_ihmeparansi__a...

maan tavaksi muotoutunut käytäntö, eduskunnan siunauksella tapahtuva toiminta, vakuutuslääketiede vs. todellinen lääketiede http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi/2014/11/...

Toimituksen poiminnat